i will try MY bEST ... !! CAYOK2

Monday, November 19, 2012

takoyaki

diposkan oleh mya fathira tyrex at 11/19/2012 09:13:00 PM
haa ade sespe x suke takoyaki?

ala yg kedai dia yg ade jual ni name dia tako-tao..
1st time aku mkn bende alah ni mse kat penang..
mse tuh ade aku, sheb,yana, n aini..
pade mse tu kan, aku kn rase mcm x brape selera jgk la mkn bndalah jepun ni sbb nmpk cm bese je..
pastu anis la perkenalkan kt kitorg so yana dgn aini kot beli.. sheb aku x igt dia beli ke x.. uii sheb ko beli ke ah tako tuh??

k la sbrnye aku nk kongsi resepi takoyaki ni.. sbrnye aku x pnh la buat tp buat tatapan umum, utk stalker2 aku.. eheh mcm aku x tau spe stalker aku... sbb tu dgn sengjanye aku post resepi ini... (tolong laahh~)

copy from kak rinn ni..kak rinn ni aku dh follow dia sjk zaman sekolah lg mse tuh cikgu adura yg suh aku g web ni katenye best resepi dia..mmg aku akur mmg sdp resepi2 dia.. ;)

TAKOYAKI ( OCTOPUS DUMPLING BALL ) 
Sumber : http://www.youtube.com/watch?v=PHDmVhShE80&feature=fvw(youtube.com) 
BAHAN-BAHAN: 
1 biji telur 
340ml air sejuk berais 
1 tsp kicap soya cair 
Secubit garam 
1/2 tsp granulated DASHI ( Tak ada.... :-( ) 
100gm tepung gandum (Kalau ada tepung takoyaki lagi ummmpphhh 8-)) 

150gm octopus, direbus 
1/2 cup cebisan tepung goreng tempura (Tak bubuh) 
Pickled ginger secukupnya(Tak bubuh) 
Pink shrimp secukupnya, digoreng tanpa minyak dan diramas halus 
Daun bawang secukupnya, dihiris halus 
Hanakatsuo (Dried bonito fish flakes) 
Wochestershire Sos Lea & Perrin 
Mayonnaise 

CARA-CARA: 

1. Di dalam mangkuk, pukul telur hingga kembang. 
2. Tuangkan air sejuk, dashi, kicap soya cair, dan garam. Kacau sebati. 
3. Masukkan tepung yg telah diayak terlebih dahulu dan kacau sebati. 
4. Panaskan Tako Maker. Sapu minyak masak. 
5. Tuang adunan hingga penuh. Melimpah pun tak mengapa. 
6. Isikan tako, cebisan tepung goreng tepung tempura, pickled ginger, dried pink shrimp dan daun bawang. 
7. Tuangkan sedikit lagi adunan untuk menutup semuanya. 
8. Kikis lebihan2 adunan dan masukkan ke dalam adunan dalam lubang-lubang tako maker. 
9. Terbalikkan tako menggunakan lidi sate atau tooth pick. 
10. Terbalikkan beberapa kali sehingga bahagian luar takoyaki garing dan dalamnya masak. 
11. Angkat dan taburkan fish flake, renjiskan Wochestershire sos dan drizzle dengan mayonnaise. 
12. Masa nak makan, cicahlah dengan kicap cair..kalu suka laaa.

have fun! ;)

0 gosip:

 

nobody knows tyrex Template by Ipietoon Blogger Template | Gadget Review